Dropshipping er det som du kan gøre nytte af, er det som forekommer, hvis du som webshop eller firma vælger at få et dropshipping-center til at sørge for, at dine varer bliver sendt ud til den rigtige køber. Det er blevet yderst populært at benytte, da dropshipping vil give dig mere tid til at fokusere på noget, som man måske synes er vigtigere, end at gå og gøre pakkerne klar til forsendelse.
Fordele ved et dropshipping-center
Hvis du ønsker at stå for mindre af logistikken selv, så er et dropshipping-center helt oplagt. Mange foretrækker nemlig det som går igen hele tiden, som er, at de får mere tid ved et samarbejde med et dropshipping-center. Du skal ikke selv fysisk stå og samle ordren i en pakke, og derefter sætte en pakkelabel på, og så få den sendt afsted. Det er der andre som tager hånd om, og det giver så mere tid og overskud. Dog kommer det selvfølgelig til at koste, når man skal have andre til at få sendt pakkerne afsted. Man kan også spare penge på selv at få pakkerne sendt afsted, men så opstår der andre problemer og udgifter. Det kommer nemlig til at koste dig at skaffe et sted, formentlig et lager, hvor du kan opbevare dine varer, før det er, at de bliver sendt ud til kunden. Når der efterhånden kommer flere og flere ordre, så vil du formentlig ikke stå og gøre dem klar, til at blive sendt på egen hånd, da det vil tage meget lang tid, når der kommer godt med bestillinger. Derfor kommer man på den anden side til at bruge penge på lagerplads, og formentlig også medarbejdere, som så kan sørge for at få gjort pakkerne klar til sendingen. De fleste vil opdage, at udgifterne og det som det ville koste at få et lager, og alt det som tilhører, vil blive noget dyrere end, hvis man blot vælger at starte ud med et dropshopping-center. Det er formentlig også årsagen til, at det efterhånden er blevet så populært.
Ulemper og det du skal huske
Man kan argumentere for, at det er den lette løsning at lave dropshipping. Dog er det ikke sådan, at alt lige pludselig bliver gjort for dig. Det er kun forsendelsen, som du ikke længere står og har problemer med. Du skal stadig ud og have en solid platform, som kan sørge for, at din webshop er oppe hele tiden, og samtidig fungere godt og fejlfrit. Når så ordrerne er kommet igennem, skal du også få dem sendt ud til lageret, hvor forsendelsen foregår, så de får sendt pakken det rigtige sted hen. Det kan også være meget smart at være sikker på, hvor leverandøren befinder sig, da du nok vil foretrække det er en inden for Europa, da du ellers kan komme til at opleve problemer med told. Ligesom i alle andre sammenhænge, så er en form for kontrakt og aftale meget vigtig. Den er ikke kun vigtig for dig, så du ved hvad det er du får og hvad du skal gøre, men det er også så leverandøren på den anden side, også ved hvad der kræves. Da der ellers kan opstå uenigheder og problemer, og det er der ingen som ønsker, da det blot skaber tidsspild og udfordringer. Moms, skat og bogføring er også alt sammen noget, som du stadig selv skal stå for og have ansvaret for. Det er vigtigt du har styr på moms og skat, da du ellers kan ende i store problemer, hvis ikke du har forstået det hele, før du for alvor sætter gang i firmaet.